حسین طاهری

|

2024-09-16 09:25

چشم انداز تورم در آمریکا همراه با دلهره و امید چشم انداز تورم در آمریکا همراه با دلهره و امید

شنبه ۲۷ آبان (۱۸ نوامبر)

چشم انداز تورم در آمریکا همراه با دلهره و امید

انتشار آخرین گزارش تورم آمریکا در روز سه شنبه، هیجانات سرمایه گذاران را برانگیخت. این گزارش که ضعیف ‌تر از انتظارات اعلام شده بود واکنش شدید بازارها را در پی داشت. بازدهی اوراق قرضه خزانه ‌داری آمریکا با کاهش شدیدی روبرو شد، و بازار سهام با صعود همراه بود. اما علی ‌رغم این واکنش ها، سیاست ‌گذاران بانک مرکزی تمایل دارند روی روندهای بلندمدت تمرکز کنند، که این امر پیام ‌های متناقضی را مخابره می‌کند.

از جنبه ‌های مثبت گزارش می توان به این موارد اشاره کرد؛ در ماه اکتبر، شاخص هسته قیمت مصرف‌کننده تنها ۰.۲ درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشت که با نرخ سالانه تقریبا ۲.۸ درصدی برابر است. این نرخ در محدوده نزدیک هدف تورم ۲ درصدی فدرال رزرو قرار دارد. همچنین هزینه ‌های مسکن، به عنوان یک مولفه قابل توجه و باثبات، نسبت به ماه قبل ۰.۳ درصد افزایش یافته که در واقع افزایش نگران ‌کننده در ماه سپتامبر را معکوس کرده است. همین طور بخش وزنی اجزای شاخص قیمت مصرف‌کننده که بالاتر از نرخ سالانه ۲ درصدی منتشر شد، از ۷۰ قبلی به حدود ۶۹ درصد کاهش یافته است. اگرچه این رقم بهبود یافته، اما به طور قابل توجهی بالاتر از پایین ‌ترین سطح اخیر، یعنی ۵۸ درصدی است که پس از گزارش تورم ماه ژوئن نمایان شد.

گزارش تورم روز سه ‌شنبه بر دشوار بودن انتظارات و پیش بینی ها، به ‌ویژه در دوره ‌های بلندمدت تأکید دارد و این امر پیش ‌بینی مسیرهای اقتصادی را پیچیده ‌تر خواهد کرد. مدتی است که شاهد عدم قطعیت در زمینه اقدامات فدرال رزرو در رابطه با نرخ بهره هستیم و واکنش بازار به این عدم قطعیت کاملا مشهود است. جالب است که انتظارات بازار مبنی بر افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا با احتمال ۲۵ درصد، اکنون به آغاز تسهیل پولی در ماه می سال بعد اشاره دارد.

گریفین، در مصاحبه با بلومبرگ بیان کرد که اگر همچنان تورم در کوتاه ‌مدت کاهش یابد و افزایش نرخ بیکاری را داشته باشیم، فضای کاهش نرخ بهره در سال آینده مهیا خواهد شد. با این حال، وی با تاکید بر اهمیت حفظ اعتبار در تعهد خود به هدف تورم ۲ درصدی، به فدرال رزرو هشدار داد که در ارائه هرگونه کاهش نرخ بهره احتیاط لازم را داشته باشند. از سوی دیگر، گزارش شاخص قیمت مصرف‌ کننده روز سه‌ شنبه آمریکا، راه ‌حلی قطعی برای نااطمینانی‌ های موجود در بازارهای جهانی ارائه نمی ‌کند، این گزارش شاید به ‌طور لحظه‌ ای نگرانی‌ ها را کاهش ‌دهد، اما ابهامات در خصوص روند بلندمدت تورم را از بین نمی ‌برد.

در حال حاضر تنها موردی که به آن اطمینان داریم این است که پیچیدگی و عدم قطعیت همچنان ادامه دارد و به ما یادآوری می‌ کند که سؤالات گسترده‌ تر در مورد تورم و پویایی بازار به همان اندازه که قبل از گزارش نامشخص بود، نامفهوم مانده است؛ و تقریبا می توان بیان کرد که گزارش روز سه شنبه هیچ تاثیری بر مارکت و دیدگاه معامله گران نداشت.

Article similaire

0

Examen
Vous devez vous enregistrer ou vous connecter pour poster un commentaire.