حسین طاهری

|

2024-09-16 09:20

ماموریت بزرگترین کوه یخی جنوبگان برای خشکسالی زمین ماموریت بزرگترین کوه یخی جنوبگان برای خشکسالی زمین

یکشنبه ۵ آذر (۲۶ نوامبر)

ماموریت بزرگترین کوه یخی جنوبگان برای خشکسالی زمین

دانشمندان روز جمعه اعلام کردند که بزرگترین کوه یخی جهان برای اولین بار در سه دهه اخیر در حال حرکت است. حرکتی که سرانجام نامعلومی برای کره زمین دارد.

این کوه یخی که A23a نامگذاری شده است به وسعت تقریبا 4000 کیلومتر مربع (1500 مایل مربع) می باشد، که این وسعت تقریبا سه برابر شهر نیویورک است.

این کوه یخ که زمانی میزبان یک ایستگاه تحقیقاتی از شوروی بود، در سال ۱۹۸۶ از خط ساحلی قطب جنوب جدا شد، اما به‌ سرعت در دریای ودل فرود آمد و تبدیل به یک جزیره یخی شد.

تصاویر ماهواره ‌ای اخیر نشان می ‌دهد که این کوه یخ اکنون با کمک بادها و جریان‌ های شدید به سرعت از شمال شبه ‌جزیره قطب جنوب در حال حرکت است.

به گفته الیور مارش، متخصص مطالعات قطب جنوب، به ندرت می توان کوه یخی به این اندازه را در حال حرکت دید، بنابراین دانشمندان مسیر آن را از نزدیک زیر نظر خواهند داشت. در صورت افزایش دمای این کوه عظیم، احتمالا به سمت جریان قطبی قطب جنوب در حرکت خواهد بود که این مسیر آن را به سمت اقیانوس جنوبی در مسیری به نام "کوچه کوه یخ" هدایت خواهد کرد. جایی که ردپای کوه های یخی دیگر را می توان در آن پیدا کرد.

مارش می ‌گوید: احتمالا این کوه یخ به مرور زمان اندکی نازک شده و همین امر سبب جدا شدن از کف اقیانوس و شناور شدن A23a شده است که در حال حاضر نیز توسط جریان ‌های اقیانوسی حرکت تاریخی خود را آغاز کرده است.

این احتمال وجود دارد که A23a دوباره در جزیره جورجیا جنوبی زمینگیر شود و این امر می تواند برای حیات وحش قطب جنوب مشکل ایجاد کند؛ زیرا میلیون ها فوک، پنگوئن و پرنده دریایی در این جزیره زاد و ولد می کنند و در آب های اطراف به جست و جوی غذا می روند.

در سال 2020، نیز یک کوه یخ غول پیکر دیگر به نام A68، این نگرانی را ایجاد کرده بود که ممکن است با جورجیا جنوبی برخورد کند و برای حیات دریایی مشکل ساز شود. اما در ادامه این کوه یخ به قطعات کوچکتر تقسیم شد، و از چنین فاجعه ای جلوگیری شد؛ که چنین احتمالی برای A23a نیز وجود دارد.

مارش می ‌گوید: کوه یخی در این مقیاس، این پتانسیل را دارد که برای مدت طولانی در اقیانوس جنوبی شناور بماند و مسیر خود را به سمت شمال و به سمت آفریقای جنوبی طی کند. که در این صورت سبب اختلال در کشتیرانی این منطقه خواهد شد.

Article similaire

0

Examen
Vous devez vous enregistrer ou vous connecter pour poster un commentaire.