حسین طاهری

|

2023-02-26 20:40

آشنایی با انواع جفت‌ارزها و نمادها در بازار فارکس

آشنایی با اصول و استراتژی‌های کلیدی جفت ارزها در بازار فارکس. سه دسته Currency Pairs در بازار فارکس، جفت‌ارزهای اصلی (Major Pairs)، جفت‌ارزهای فرعی (Minor) و جفت‌ارزهای غیرمعمول (Exotic Currency Pairs)
آشنایی با انواع جفت‌ارزها و نمادها در بازار فارکس آشنایی با انواع جفت‌ارزها و نمادها در بازار فارکس

در بازار فارکس (FOREX)، نمادهای معاملاتی متنوعی وجود دارد و همین امر فرصت‌های سودآوری جذابی را ایجاد کرده است و همچنین معامله‌گران با تنوع بخشیدن به نمادهای معاملاتی و سبد دارایی خود، علاوه‌بر کسب سود، ریسک کلی معاملات را نیز کاهش می‌دهند. اگرچه در بازار فارکس محل اصلی تبادلات ارزهای بین‌المللی است اما بروکرهایی که در بازار فارکس خدمات ارائه می‌دهند، علاوه‌بر جفت‌ارزها، نمادهای معاملاتی بازارهای دیگر مانند بازار ارزهای دیجیتال، فلزات گران‌بها (مانند طلا و نقره)، بازار سهام، انرژی و غیره را نیز ارائه می‌دهند. البته تنوع نمادها در هر بروکری می‌تواند فرق داشته باشد، به‌همین دلیل در این مقاله، انواع جفت‌ارزها و نمادهایی که بروکر بین‌المللی ترندو برای کاربران خود ارائه می‌دهد را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

انواع جفت‌ارزهای بازار فارکس
جفت‌ارزهای اصلی (Major Currency Pairs) در فارکس
جفت‌ارزهای فرعی (Minor Currency Pairs) در فارکس
جفت‌ارزهای غیرمعمول یا اگزاتیک (Exotic Currency Pairs) در فارکس
فلزات گران‌بها در بازارهای مالی بین‌المللی
شاخص‌های بزرگ‌ترین بورس جهان در بروکر ترندو
ارزهای دیجیتال در بروکر ترندو

انواع جفت‌ارزهای بازار فارکس

فارکس به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مالی دنیا، محل اصلی برای تبادلات ارزهای مهم بین‌المللی مانند دلار، یورو، پوند و… می‌باشد. در بازار فارکس، تمامی نمادها به‌صورت جفتی و دوتایی ارائه می‌شوند. برای مثال جفت‌ارز USDCAD در بازار فارکس در دو بخش تشکیل شده است. در این نماد، بخش اول را که ارز پایه نیز می‌مانند، دلار آمریکا (USD) و بخش دوم را که ارز متقابل نیز می‌نامند، دلار کانادا (CAD) تشکیل داده است. برای مثال، اگر در هر جفت‌ارزی، وارد معاملۀ خرید شویم، به معنای خرید ارز پایه و فروش همزمان ارز متقابل می‌باشد و اگر وارد معاملۀ فروش شویم، به‌معنای خرید ارز متقابل و فروش ارز پایه می‌باشد.

برای آشنایی بیشتر بخوانید: جفت‌ارز در بازار فارکس چیست؟

به‌طور کلی جفت‌ارزها را در بازار فارکس به دسته‌های زیر تقسیم می‌کنند:

  • جفت‌ارزهای اصلی (Major Currency Pairs)
  • جفت‌ارزهای فرعی (Minor Currency Pairs)

در ادامه هر یک از این دسته‌ها را به‌صورت کامل بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

جفت‌ارزهای اصلی (Major Currency Pairs) در فارکس

مهم‌ترین ارزهای بین‌المللی و بازار فارکس، عبارت‌اند از:

  • دلار آمریکا (USD)
  • ین ژاپن (JPY)
  • ارز یورو (EUR)
  • پوند بریتانیا (GBP)
  • دلار کانادا (CAD)
  • دلار استرالیا (AUD)
  • فرانک سوئیس (CHF)
  • دلار نیوزلند (NZD)

از آن‌جایی‌که دلار آمریکا مهم‌ترین ارز جهان است و به‌عنوان ارز ذخیرۀ جهانی شناخته می‌شود، بیشترین تبادلات بازار فارکس مربوط به دلار آمریکا (USD) می‌باشد. بنابراین به ۷ نمادی که یک سمت آن دلار آمریکا باشد و سمت دیگر آن را یکی از ۷ ارز مهم بین‌المللی تشکیل دهد، جفت‌ارز اصلی (Major Currency Pairs) گفته می‌شود. بنابراین پر حجم‌ترین جفت‌ارزهای فارکس (جفت‌ارزهای اصلی بازار فارکس) عبارت‌اند از:

  • یورو/دلار آمریکا (EURUSD)
  • دلار آمریکا/ین ژاپن (USDJPY)
  • پوند انگلیس/دلار آمریکا (GBPUSD)
  • دلار آمریکا/دلار کانادا (USDCAD)
  • دلار استرالیا/دلار آمریکا (AUDUSD)
  • دلار نیوزلند/دلار آمریکا (NZDUSD)
  • دلار آمریکا/فرانک سوئیس (USDCHF)

بیشترین حجم معاملات در بازار فارکس مربوط به جفت‌ارزهای اصلی می‌باشد و این نمادها، محبوب‌ترین گزینه برای معاملات فارکس در میان معامله‌گران خرد می‌باشد. مهم‌ترین نماد معاملاتی در دستۀ جفت‌ارزهای اصلی نیز جفت‌ارز یورودلار (EURUSD) می‌باشد. یوروبه‌دلار بیشترین نقدینگی را در بازار فارکس دارد و کمترین میزان اسپرد و کمیسیون را نسبت به سایر نمادها دارد.

جفت‌ارز یورو به دلار آمریکا (EURUSD) در فارکس

جفت‌ارز یورو به دلار آمریکا (EURUSD)، مهمترین، معروف‌ترین و محبوب‌ترین جفت‌ارز بازار فارکس می‌باشد و معامله‌گران و سرمایه‌گذاران زیادی در این نماد معامله می‌کنند. این جفت‌ارز ۲۵درصد از کل معاملات بازار فارکس را به خود اختصاص داده است. محبوبیت و حجم بالایِ معاملات این جفت‌ارز به این دلیل است که کشور آمریکا و اتحادیۀ اروپا بزرگ‌ترین اقتصاد و گردش مالی را در دنیا دارند.

در واقع بهترین نماد فارکس برای ترید، یورودلار می‌باشد. حجم بالای معاملات این جفت‌ارز، فرصت‌های معاملاتی فراوانی را برای معامله‌گران ایجاد کرده است و به‌همین دلیل، اسپرد معاملاتی در این نماد بسیار کاهش یافته است. لازم‌به‌ذکر است که اسپرد جفت‌ارز یورودلار (EURUSD) در بروکر ترندو، صفر می‌باشد و شما می‌توانید این نماد را در بروکر ترندو، بدون اسپرد معامله کنید! برای ثبت‌نام در بروکر ترندو، کافی‌است پلتفرم معاملاتی حرفه‌ای و اختصاصی ترندو را برای سیستم عامل مورد نظر خود دانلود کنید و تنها در ۱۰دقیقه، فرایند ثبت‌نام را تکمیل کنید و به بازارهای جهانی بین‌المللی وصل شوید.

جفت‌ارز یورو به دلار آمریکا (EURUSD) در فارکس جفت‌ارز یورو به دلار آمریکا (EURUSD) در فارکس

معامله‌گران برای معاملۀ جفت‌ارز یوروبه‌دلار (EURUSD)، علاوه بر عوامل تکنیکالی باید به وضعیت اقتصاد اتحادیۀ اروپا و کشور آمریکا توجه داشته باشند. همچنین باید اخبار مهم اقتصادی اتحادیه اروپا و آمریکا مانند نرخ بهره، تورم و دیگر عوامل موثر بر نوسانات ارزی را از طریق تقویم اقتصادی را دنبال و بررسی کنند. هرچه وضعیت اقتصادی اروپا بهتر باشد، قیمت این جفت‌ارز افزایش خواهد یافت و هرچه وضعیت اقتصادی آمریکا بهتر شود، به‌دلیل اینکه دلار در طرف دوم می‌باشد، باعث کاهش قیمت این جفت‌ارز خواهد شد.

حتماً بخوانید: ماشین حساب فارکس

جفت‌ارز پوندبه‌دلار (GBPUSD) در بازار فارکس

جفت‌ارز پوند انگلستان به دلار آمریکا، حدود ١١ درصد از معاملات بازار فارکس را به خود اختصاص داده است. نوسانات در این جفت‌ارز، به وضعیت اقتصادی دو کشور انگلستان و آمریکا بستگی دارد.با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی و سیاسی پوند دائما در حال تغییر است و ثبات مشخصی ندارد، ارزش پوند در بازار فارکس مدام در حال تغییر است و نوسانات زیادی دارد. از طرفی دلار آمریکا نیز به‌دلیل معاملات بالا، نوسانات خوبی ایجاد می‌کند. بنابراین جفت‌ارز پوند به دلار، یکی از پرنوسان‌ترین جفت‌ارزهای بازار فارکس است که فرصت‌های معاملاتی خوبی ایجاد می‌کند و در نتیجه مورد توجه معامله‌گران قرار می‌گیرد. جفت‌ارز پوندبه‌دلار (GBPUSD) در بروکر ترندو، کمترین اسپرد (Spread) را دارد و در اغلب مواقع شما می‌توانید این نماد را با اسپرد صفر (۰.۰) معامله کنید. بروکر ترندو در تلاش است تا همواره بهترین شرایط معاملاتی را برای کاربران خود به ارمغان آورد.

برای معاملات جفت‌ارز GBPUSD، علاوه‌بر عوامل تکنیکالی باید به وضعیت اقتصاد کشور انگلستان و آمریکا توجه نمود و اخبار مهم این دو کشور مانند نرخ بهره، تورم و دیگر عوامل اقتصادی را در تقویم اقتصادی مورد بررسی قرار داد.

جفت‌ارز دلار ین (USDJPY) در بازار فارکس

کشور ژاپن، نرخ بهرۀ پایینی دارد و معمولاً مقدار آن ثابت است و از طرفی اقتصاد ژاپن نیز به ثبات و نظم معروف است، به‌همین دلیل در بازارهای ارز ژاپن (ین) را به‌عنوان یک دارایی می‌شناسند و معامله‌گران در مواقع پرریسک به نماد USDJPY توجه ویژه‌ای دارند.

حتماً بخوانید: پیپ در فارکس چیست؟

جفت‌ارزهای فرعی (Minor Currency Pairs) در فارکس

جفت‌ارزهای فرعی (Minor Currency Pairs) در فارکس که به جفت‌ارزهای کراس نیست معروف هستند، نمادهای معاملاتی هستند که با ارزهای اصلی بازار فارکس (به‌جز دلار آمریکا) تشکیل می‌شوند. برای مثال، نمادهای زیر، در دستۀ جفت‌ارزهای کراس یا فرعی قرار می‌گیرند:

  • جفت‌ارز یوروبه‌ین (EURJPY)
  • جفت‌ارز یوروبه‌پوند (EURGBP)
  • جفت‌ارز پوندبه‌ین (GBPJPY)
  • جفت‌ارز پوندبه‌دلار کانادا (GBPCAD)
  • جفت‌ارز یوروبه‌دلار استرالیا (EURAUD)

اگرچه جفت‌ارزهای کراس یا فرعی، در هیچ سمتی، شامل دلار آمریکا نمی‌شوند، اما حجم معاملات قابل‌قبولی دارند و معامله‌گران از فرصت‌های معاملاتی این نمادها به‌خوبی استفاده می‌کنند، شما می‌توانید جفت‌ارزهای فرعی را در بروکر ترندو با بهترین شرایط تجاری (کمترین اسپرد و کمیسیون) و در یکی از بهترین پلفترم‌های معاملاتی دنیا، معامله کنید.

فلزات گران‌بها در بازارهای مالی بین‌المللی

فلزات گران‌بها و به‌ویژه طلا در بازارهای مالی محبوبیت بسیار زیادی دارند و معامله‌گران بسیاری روزانه در نماد طلا (XAUUSD)، معاملاتی را انجام می‌دهند. اگرچه بازار فارکس، شامل جفت‌ارزها می‌شود، اما چون بروکرها در کنار نمادهای بازار فارکس، از بازار کامودیتی، نمادهایی مانند نفت، طلا و نقره (XAGUSD) را نیز ارائه می‌دهند، معمولاً تمام این نمادها را جزئی از بازار فارکس در نظر می‌گیرند. شما با ثبت‌نام در بروکر ترندو، می‌توانید نمادهای زیر از بازار کامودیتی و فلزات گران‌بها را در بهترین شرایط تجاری، معامله کنید:

  • طلای جهانی (GOLD)
  • نقره (SILVER)
  • پالادیوم (PALLADIUM)
  • پلاتینیوم (PLATINUM)

طلا یا انس جهانی (XAUUSD) در بازار فارکس

یکی از پرطرفداران‌ترین نمادهایی که معامله‌گران در بروکرهای بازار فارکس، معامله می‌نمایند، نماد طلا یا انس جهانی (XAUUSD) است. طلا یک دارایی امن است و نقدینگی بالایی در بازارهای مالی دارد. همچنین طلای جهانی به اتفاقات سیاسی و اقتصادی جهان به خوبی واکنش نشان می‌دهد و همین امر فرصت‌های خوبی را برای سودآوری ایجاد می‌کند. برای مثال در زمان مشکلات جهانی مانند جنگ، طلا به‌عنوان یک دارایی امن مورد تقاضا قرار می‌گیرد و صعود خوبی را انجام می‌دهد. از طرفی انس جهانی (XAUUSD)، به‌دلیل اینکه بر پایۀ دلار معامله می‌شود، به وضعیت اقتصادی آمریکا بسیار وابسته است. بنابراین برای معاملات طلا ضروری است که وضعیت دلار آمریکا را همواره مد نظر قرار داد.

برای معاملات طلا، انتخاب بروکر بسیار مهم است، شما می‌توانید در مقالۀ ویژگی‌های بهترین بروکر برای معاملات طلا، نکات مهم در انتخاب بروکر برای ترید طلا را بررسی کنید. بروکر ترندو بدون‌شک یکی از بهترین شرایط معاملاتی برای نماد طلا و جفت‌ارزهای اصلی بازار فارکس را ارائه می‌دهد. در تصویر زیر می‌توانید اسپرد مهم‌ترین نمادهای بازار فارکس را در پلتفرم ترندو مشاهده کنید:

مهم ترین جفت ارزها و نمادهای بازار فاركس مهم ترین جفت ارزها و نمادهای بازار فاركس

شاخص‌های بزرگ‌ترین بورس جهان در بروکر ترندو

بروکر ترندو علاوه بر نمادهای بازار فارکس و فلزات گران‌بها، شاخص‌های معروف بازار سهام مانند داوجونز، نزدیک و شاخص نیکی ژاپن را نیز ارائه می‌‎دهد که عبارت‌اند از:

  • شاخص DOW JONES
  • شاخص S&P 500
  • شاخص DAX 40
  • شاخص NASDAQ
  • شاخص JAPAN 225
  • شاخص ASX 200

شاخص داوجونز و نزدک در بازار فارکس

شاخص داوجونز DOW JONES، میانگین صنعتی از بورس بورس آمریکا است و با نماد اختصاری DJI یا US۳۰ شناخته می‌شود و نوسانات قیمتی سهام ۳۰ شرکت فعال در آمریکا را مشخص می‌کند. از طرفی شاخص نزدک NASDAQ نیز میانگین سهام ۱۰۰شرکت غیرمالی و پیشرو در حوزۀ فناوری و تکنولوژی را نشان می‌دهد که معمولاً با نماد اختصاری NAZDAQ یا US۱۰۰ در بروکرهای فارکس معامله می‌شود.

برای آشنایی بیشتر بخوانید: شاخص داوجونز (Dow jones) چیست؟

ارزهای دیجیتال در بروکر ترندو

بروکر بین‌المللی ترندو در کنار سایر نمادهای معاملاتی خود، برای پوشش نیاز تمام معامله‌گران خود، نمادهایی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال یا بازار کریپتوکارنسی را نیز به کاربران خود ارائه می‌دهد. شما با بروکر ترندو به دنیایی از فرصت‌های مالی متنوع دسترسی خواهید داشت. نمادهای ارز دیجیتال که در بروکر ترندو قابل معامله هستند عبارت‌اند از:

  • بیت کوین (BITCOIN)
  • اتریوم (ETHEREUM)
  • ریپل (RIPPLE)
  • لایت کوین (LITE COIN)
  • دوج کوین (DOGE COIN)
  • کاردانو (CARDANO)

نماد بیت کوین (BITCOIN) در بروکر ترندو

ارز دیجیتال بیت کوین در بروکر ترندو با نماد BITCOIN ارائه می‌شود و شما می‌توانید این نماد را در بهترین پلتفرم معاملاتی دنیا و با کمترین اسپرد و کمیسیون معامله کنید. لازم‌به‌ذکر است که معاملات ارزهای دیجیتال در بروکر ترندو بدون محدودیت بوده و شما می‌توانید در ۷روز هفته، بدون تعطیلی معاملات خود را انجام دهید.

سخن پایانی

در این مقاله، انواع جفت‌ارزها و نمادهای بازار فارکس را معرفی و ویژگی هر کدام را بررسی کردیم. شما می‌توانید با ثبت‌نام در بروکر ترندو، با دریافت ۱۰دلار بونوس رایگان خوش‌آمدگویی، شروعی بدون ریسک را در بازارهای مالی تجربه کنید و مهارت خود را محک بزنید. علاوه‌بر این، با بونوس خوش‌آمدگویی ترندو، امکان برداشت سود تا ۲۰۰دلار را نیز خواهید داشت.

سوالات متداول در مورد جفت‌ارزهای بازار فارکس

جفت‌ارزها در بازار فارکس به ۲ دستۀ جفت‌ارزهای اصلی (Major) و جفت‌ارزهای فرعی (Minor) تقسیم می‌شوند.
بهترین جفت‌ارز برای ترید در فارکس، EURUSD و USDJPY می‌باشد.
بهترین جفت‌ارز برای نوسان‌گیری در فارکس، USDGBP و XAUUSD می‌باشد.

Article similaire

Psychologie du trading Forex (l'importance de la psychologie dans le trading)

Psychologie du trading Forex (l'importance de la psychologie dans le trading)


Cet article explique la psychologie du trading et son importance sur le Forex.
Placer des ordres stop-loss et take-profit précis à l'aide des niveaux de Fibonacci

Placer des ordres stop-loss et take-profit précis à l'aide des niveaux de Fibonacci


Utilisation des niveaux de retracement de Fibonacci pour déterminer le stop-loss et l'extension de Fibonacci pour décider des points de prise de profit
Comment réussir et profiter sur le Forex

Comment réussir et profiter sur le Forex


Cet article mentionne les points de succès et de profit du Forex.

0

Examen
Vous devez vous enregistrer ou vous connecter pour poster un commentaire.